Digitale spraakverwerking geniet een groeiende populariteit in de ziekenhuizen. Vrijwel alle medewerkers in een ziekenhuis hebben een smartphone of tablet ter beschikking die ingezet kan worden bij het verbeteren van de efficiëntie in de zorg. Het ligt dus voor de hand om digitale spraakherkenning diensten in te schakelen tijdens consulten met patiënten. Dan wordt alles wat besproken wordt, direct gedigitaliseerd en bijgeschreven in de dossiers. Hoe dit te integreren is, en hoe het werkt met de cloud, lees je hier in dit artikel.
Integratie spraakherkenning
Digitale spraakherkenning maakt momenteel een sprong in technologie wat het gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets veel gemakkelijker maakt. Met name in de medische omgeving is naast de detectiegraad ook de vraag naar integratie in de bestaande informatiesystemen een belangrijke factor die bepaalt of een oplossing geschikt is voor alledaags gebruik of niet. Zowel het gebruik van mobiele apparaten als de integratie van spraakherkenning in informatiesystemen wordt aanzienlijk vereenvoudigd door zogenaamde Dragon medical one cloudgebaseerde spraakherkenning oplossingen.
Voordelen van de cloud
Cloudgebaseerde spraakherkenning betekent niet dat medische dictaten ineens allemaal op internet belanden. Het gaat meer om een technologische verandering, die eruit bestaat dat individuele spraak profielen niet langer lokaal opgeslagen hoeven te worden op het eindapparaat waarop gedicteerd wordt – zoals het geval is bij conventionele server gebaseerde installaties van spraakherkenning. In plaats daarvan maken apps de overdracht – het “streamen” – van de spraakopname mogelijk naar een server die is uitgerust met spraakherkenning, die de inkomende dictaten vervolgens in realtime omzet in tekst en ze direct afspeelt.
Transitie naar de cloud
De transitie naar cloud technologie, die momenteel plaatsvindt in digitale spraakherkenning, zal zich voor gebruikers vooral manifesteren in een grotere verscheidenheid aan eindapparaten die kunnen worden gebruikt zonder dat de hele IT-afdeling hoeft te worden gemobiliseerd. Vrijwel alle eindapparaten kunnen in een cloud eenvoudig worden aangesloten op de spraakherkenning installatie – of dat nu de verpleegster is van een kliniek, of de smartphone van de senior arts of de leidinggevende van het ziekenhuis.