De bomen worden steeds kaler en regenachtige dagen zijn inmiddels eerder regel dan uitzondering. November is duidelijk in volle gang en dus duurt het ook niet lang meer voordat december om de hoek komt kijken. Zeg je december, dan zeg je cadeaus. Dat betekent dat het weer de hoogste tijd is om na te denken over gepaste geschenken voor mensen die dicht bij je staan. Maar ook zakenrelaties mogen niet vergeten worden. Als bedrijf wil je op alle gebieden een goede indruk achterlaten. Een standaard cadeau, zoals een fles wijn of een pakket doucheschuim wordt daarom steeds minder gegeven. Wat wel veel over de toonbank gaat, zijn groene relatiegeschenken met bijvoorbeeld zaadzakjes. Je leest er alles over in dit blog.
Hip en origineel
Duurzaamheid is een steeds belangrijker wordend thema binnen bedrijven. Relatiegeschenken die al snel bij het vuilnis belanden passen niet helemaal bij die gedachte en dus kiezen steeds meer bedrijven voor groene relatiegeschenken. Suf is het inmiddels allang niet meer, groene geschenken zijn juist hip en trendy. Met een plantje of zaadzakje val je niet alleen op bij je klant of zakenrelatie, maar geef je ook een mooie boodschap af. Het laat zien dat jouw bedrijf om het milieu geeft en daar bewust bij stilstaat. Daarnaast kan een zaadzakje of plantje als metafoor werken voor groei. Ben jij afgelopen jaar gegroeid of is dat de focus voor volgend jaar? Dan versterkt een groen relatiegeschenk dat doel.
De keuze is reuze
Op veel gebieden blijft het aanbod groeien, zo ook het aanbod groene relatiegeschenken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een plant, boompje of zaadjes. Een plant zorgt voor aankleding op kantoor en laat de ontvanger zo nu en dan aan jouw bedrijf denken. Win-win dus. Ga je voor een theeplant, dan is het niet alleen decoratief maar ook nog eens functioneel. Maar ook zaadjes zijn populair. Zoek een aantal zaadzakjes bij elkaar of kies voor zaadjes in blik, bijvoorbeeld een blik met zaadjes voor klaprozen. Zo geef je de ontvanger niet alleen een fysiek cadeau, maar ook een activiteit. Wanneer de zaadjes in de grond zitten, besteedt je klant of zakenrelatie tijd en aandacht aan het plantje en ook indirect aan jou.