Carrière

Hoe schrijf je een professioneel blog?

Wil jij dat je website hoger in Google komt te staan? Dan is het belangrijk om te bloggen. Unieke blogs zijn niet alleen dé manier voor je lezers om je bedrijf of webshop (en jou) beter te leren kennen, maar maken ook nog eens een essentieel onderdeel uit van je online marketingstrategie. Je kunt namelijk makkelijk zoekwoorden in een blogartikel verwerken, waardoor je website sneller vindbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines. Daarnaast is een blog makkelijk te delen op social media en draagt het bij aan je online-imago: schrijf je blogs met kwalitatief goede inhoud, dan draagt dat bij aan de autoriteit van je website.

In dit artikel delen we een aantal tips waarmee jij binnenkort de beste professionele blogs schrijft. Heb je zelf geen tijd om te bloggen? Dan vertellen we wie dit voor jou kan doen.

Zorg dat je blogs makkelijk leesbaar zijn

Voor een boek gaan lezers zitten, maar een online-tekst nemen ze meestal scannend door. Internetgebruikers kijken naar titels, kopjes en kernwoorden om te besluiten of ze een blog interessant vinden of niet. Schrijf daarom altijd met leesgemak in je achterhoofd. Gebruik duidelijke tussenkopjes die in een oogopslag vertellen wat er in een alinea staat en draai niet om de kern heen. Zet de belangrijkste informatie in de eerste of laatste zin van je tekst/alinea, zodat je lezers die snel kunnen vinden.

Schrijf voor de juiste doelgroep

Voor wie is je blog bedoeld? Schrijf je een tekst voor een trouwe klant die bekend is met al je producten, dan hoef je niet uitgebreid uit te leggen wat alles is. Maar schrijf je een tekst voor een nieuwe bezoeker, dan is het belangrijk om hierop in te spelen. Verder is ook de leeftijd van je lezer belangrijk. Verkoop je hippe kleding voor tieners, dan moet je het taalgebruik daarop aansluiten. Maak het niet te moeilijk. Een business-to-business (b2b, oftewel voor andere bedrijven) blog gebruikt dan weer wél wat duurdere woorden.

Schrijf positief, overtuigend en foutloos

Waarom zou je je lezer aan het twijfelen brengen? Het heeft geen zin om negatief of onzeker over je producten te schrijven. Je wilt je lezer juist overtuigen van wat er allemaal goed aan is. Maak je lezer enthousiast over je product of merk en schrap alle twijfelwoorden. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op, bijvoorbeeld als het doel van je blog is om iemand aan het denken te zetten. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je geen fouten maakt. Een foutloos blog komt professioneel over en maakt de informatie die je deelt een stuk geloofwaardiger.

Wie kan blogs voor je website schrijven?

Als eigenaar van een bedrijf of webshop heb je het waarschijnlijk veel te druk om zelf elke maand een lang blog te schrijven. Gelukkig kun je hiervoor een contentspecialist of SEO-specialist inhuren. Bij een online marketingbureau zoals Semwerkt kun je terecht voor zoekmachine-optimalisatie en contentmarketing. De specialisten van Semwerkt kijken naar de zoekwoorden waarop je website nog sneller kan worden gevonden en schrijven nuttige content die jij kan plaatsen. Wil je vandaag nog beginnen met bloggen? Dan is de eerste stap om contact op te nemen met Semwerkt.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *